Scrapgrejer till försäljning

tisdag 29 januari 2013

Presentpåse


Hej,
Idag har jag skapat en enkel men fin presentpåse att visa er. Materialet jag använt kommer från Scrap It Up. I slutet av inlägget kommer en tutorial på denna fina presentpåse, hoppas att ni gillar den och att ni vill skapa egna.
Gillar detta papper massor och jag tycker att det inte behövs några dekorationer på just denna presentpåse. Men självklart går det att dekorera precis enligt egna önskemål och det finns många fina dekorationer hos Scrap It Up.
Så här blev min presentpåse denna gång.
Påse från sidan

Det går inte åt så mycket material för att skapa denna presentask.
  • Mönsterpapper (artikelnr: SP102Z)
  • Band (artikelnr: 270029)
  • Dubbelhäftande tape (artikelnr: 290002)
  • Öljetter från eget material
Nu kommer vi till tutorialen. Jag har valt att göra denna tutorial i tum, då det är lättare än att peta med millimetrar.
1. Skär till ditt papper så det mäter 12 x 11,5 tum. Har du ett mönstrat papper där det är viktigt att motivet kommer åt rätt håll behöver du tänka på att du lägger ditt papper framför dig och de längsta sidorna är de vertikala. Hoppas ni förstår hur jag menar :-)
2. På den längden som är 11,5 tum ska du biga vid 2, 5, 7 och 10 tum. På den längden som är 12 tum ska du biga vid 2 och 10 tum. Hoppas ni kan ana mina bigningar i bilden nedan.
Alla bigningar

3. Klipp bort delar av pappret så att det liknar bilden nedan.
Vikningar och bortklippt
  • Lämna en av "flärparna" på ovansidan, vilket blir locket av påsen.
  • Klipp bort en "flärp" i andra änden, vilket kommer bli botten. Du måste även klippa upp alla bigade linjer i botten till linjerna möts.

4. Montera din påse genom att fästa långsidan med dubbelhäftande tape. Montera även botten.
Montera påsen

5. Mät ut var du vill ha hålen i locket och i påsen, så att du kan stänga påsen.
Gör hålen

6. Jag valde att sätta öljetter i mina hål för att stärka upp dem, men detta steg kan hoppas över.
öljetter

7. Trä bandet genom hålen i påsen och sedan genom locket. För att kunna stänga påsen snyggt måste du vika in de två sidorna en aning, vilket du kan se på bilden nedan. Dessa veck har jag inte bigat utan bara vikt på känsla.
Trä bandet

Nu är presentpåsen klar! Nedan följer några bilder i olika vinklar på hur min presentpåse blev.
Påse från sidanPåse framifrån

Hoppas denna tutorial gick att hänga med i och att ni blir sugna på att göra egna presentpåsar.
Sköt om er!
// Marie Hagdahl / Malatezta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar